Oletko aloitteleva verkkokauppias tai ehkä vasta harkitse verkkokaupan avaamista?

Time is money! Toimitusajalla voi edelleen saada selkeän kilpailuedun verkkokaupassa. Jos aloittelevana verkkokauppiaana valitset mahdollisimman nopean toimituksen kilpailuvaltiksi, verkkokaupan tulee toimia yhteen Matkahuollon ja/tai Postin tietojärjestelmien kanssa.

Kannattaa tiedustella verkkokauppaohjelmistoja tarjoavilta yrityksiltä kuinka heidän ohjelmistonsa toimivat Matkahuollon ja Postin kanssa. Yrittäjänä voit tilata vain ohjelmiston ja ylläpitää kauppaa itse. Monen yrittäjän osaaminen ja aika ei usein riitä tähän. Tällöin verkkokauppaohjelmistotoimittajalta voi tilata myös ylläpidon verkkokaupalle. Rahanarvoisena vinkkinä voisi aloittelevalle verkkokauppiaalle antaa, että tuotekuviin ja tuotekuvauksiin kannattaa satsata aikaa: kun otetaan hyviä tuotekuvia ja kirjoitetaan vetäviä tuotekuvauksia, maksaa se varmasti lisämyyntinä niihin käytetyn ajan takaisin.

Kuvainnollisesti uuden verkkokaupan perustamista voisi kuvata, että rakentaa myymälän keskelle erämaata. Kukaan ei tiedä kaupan olemassaolosta. Markkinointi mahdollisimman monessa sähköisessä välineessä tarvitaan ja se usein on lehti-ilmoittelua huomattavasti edullisempaa ja sen vaikutus on mitattavissa.

Yksi tärkeä markkinointikeino on Googlen hakukonemarkkinointi. Googlen hakukonemarkkinoinnin voi rajata tietylle kohderyhmälle tai maantieteelliselle alueelle. Jos omat taidot eivät riitä Google- markkinointiin, niin tämänkin toiminnon voi ulkoistaa. Hakukonemarkkinoinnissa tulee tietää, mitä hakusanoja käytetään oman verkkokaupan osalta sekä minkälaiset ihmiset ostavat verkkokauppasi tuotteita. Tämän jälkeen viestin voi kohdistaa kyseisille kohderyhmille sekä Googlessa, että Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.

Facebook onkin oiva väylä, jos verkkokauppasi kohderyhmä on kuluttajat. Facebookissa voi tehdä maksutta päivityksiä, mutta tällöin päivitykset näkee vain noin kymmenen prosenttia yrityksen Facebook- profiilista. Muutaman kymmenen euron maksua vastaan päivityksen saa näkymään kaikkien tykääjien Facebook- virrassa. Facebookin hyödyntäminen mainostyökaluna kannattaakin opetella: sillä voi määritellä haluaako mainoksen näkyvän uutisvirrassa, oikean reunan mainoksena vai mobiilimainoksena. Ennen tätä kannattaa kuitenkin varmistaa, että verkkokauppasi toimii myös mobiilissa oikein.

Somepalveluista Facebook on säilyttänytkin Suomessa asemansa massamediana ja mainospaikkana. Instagram on edelleen nopeiten kasvava sosiaalisen median palvelu, jossa Facebookin tapaan monipuolisen mainonnan kohdentaminen on mahdollista. Myös mm. YouTube, Spotify sekä uudet somepalvelut Snapchat ja Persiscope lisäävät suosiotaan.

Kun sosiaalinen media kehittyy ja mainonnan mahdollisuudet laajenevat, myös some- sisällöt vaativat enemmän. Julkkiksen ja toisen kuluttajan mielipide on usein mainostajan sanomaa uskottavampi. Some- palveluiden lisääntynyt käyttö tarkoittaa myös kasvua sisältömäärissä. Aidon sisällön jakaminen lisää luottamusta, joka on yritykselle tärkeää sosiaalista pääomaa.

 

TOP sometrendit vuonna 2016

  • video, liikkuva kuva
  • livestreamaus
  • someheimot
  • somekuuntelut (mihin sävyyn brändistä keskustellaan somessa)

 


 

Oletko aloitteleva verkkokauppias tai suunnittelet oman verkkokaupan avaamista?

Tutustu Postituspoikien palveluihin täältä.