Ilmaisen Facebook-näkyvyyden salaisuudet

Taistelu ilmaisesta Facebook-näkyvyydestä käy kovempana kuin koskaan. Tutustuimme kolmeen menestystarinaan ja selvitimme, miten kamppailun voi voittaa.

Ilmaista Facebook-näkyvyyttä on yhä vähemmän tarjolla

Yritysten ilmainen Facebook-näkyvyys on kortilla. Jo muutama vuosi sitten monet orgaanisen näkyvyyden nimeen vannovat markkinoijat alkoivat huomata, että heidän julkaisunsa tavoittivat yhä vähemmän Facebook-käyttäjiä. Syy oli yksinkertainen:

Keskimääräinen Facebook-käyttäjä ottaa vastaan noin 1500 uutta julkaisua joka kerta, kun hän kirjautuu sisään. Tästä valtavasta määrästä vain noin 300 julkaisua suodattuu hänen uutisvirtaansa. Loput jäävät kenties kokonaan näkemättä.

Facebookin uutisvirta yrittää näyttää käyttäjille juuri sitä sisältöä, joka heitä eniten kiinnostaa ja joka saa heidät reagoimaan. Tämä tarkoittaa, että ilmaista näkyvyyttä havittelevien yritysten julkaisut jäävät usein taka-alalle.

Vuonna 2018 Facebook-näkyvyyden pelisäännöt muuttuvat

Viime aikoina kaksi trendiä on huolestuttanut Facebookin ylintä johtoa:

  1. Valeuutisten leviäminen.
  2. Facebookin muuttuminen yhä vähemmän henkilökohtaiseksi.

Facebookin tulevaisuutta uhkaavista trendeistä etenkin jälkimmäinen on ilmaista näkyvyyttä havittelevan markkinoijan kannalta merkittävä. Facebook on nimittäin muuttamassa algoritmiaan niin, että käyttäjän uutisvirtaan on entistä vaikeampi päästä.

Facebook haluaa tarjota käyttäjilleen yhä enemmän läheisten ihmisten tärkeitä päivityksiä ja vähemmän persoonatonta markkinointisisältöä.

Tämä tarkoittaa, että markkinoijien kannattaa vakavasti harkita Facebook-näkyvyydestä maksamista. Facebook-mainokset eivät ole suhteellisesti kovin kalliita, joten pienetkin yritykset pystyvät ottamaan hyödyn irti sponsoroiduista julkaisuista.

Samaan aikaan ilmaisen Facebook-näkyvyyden lainalaisuudet pysyvät kuitenkin samoina kuin ennenkin.

Esittelemme seuraavaksi kolme Facebook-menestystarinaa. Näin markkinoijat ovat onnistuneet ilmaisen Facebook-näkyvyyden  tavoittelussa.

Tapaus 1: Kiinteistönvälittäjä perusti keskustelukanavan

Newyorkilainen kiinteistönvälitysfirma Corcoran otti kaiken irti Facebookin orgaanisesta näkyvyydestä perustamalla hauskan ja hyödyllisen ryhmän, jossa keskusteltiin siitä, millaista on elää New Yorkissa.

Kaupunkiin muuttamista suunnittelevat pääsivät ryhmässä kyselemään itseään askarruttavista asioista paljasjalkaisilta newyorkilaisilta.

Corcoran tarjosi ihmisille hyödyllisen, ilmaisen palvelun ja sai näin yhteyden juuri siihen Facebookin käyttäjien segmenttiin, joka on yrityksen parasta kohderyhmää.

Corcoranin Facebook-strategia oli klassikko jo syntyessään: Kampanjan voittajia olivat niin kuluttajat kuin markkinoijakin.

Tapaus 2: Matkailulehti ulkoisti Facebook-markkinointinsa

Eräs luksusmatkailuun erikoistunut lehti oli pitkään jättänyt Facebook-markkinointinsa tiuhaan vaihtuvien työharjoittelijoiden harteille.

Lehti siirsi kuitenkin kokeilumielessä Facebook-sivustonsa markkinointitoimiston harteille. Tämä osoittautui erinomaiseksi päätökseksi.

Yrityksen Facebook-markkinointibudjettia ei tarvinnut kasvattaa. Siitä huolimatta matkailulehden Facebook-julkaisujen orgaaninen näkyvyys yli kolminkertaistui. Reaktioiden ja jakojen määrä moninkertaistui. Facebookista myös ohjautui yrityksen www-sivuille 159 % aiempaa enemmän ihmisiä.

Tapaus 3: Wishpond ja live-videoiden taika

Digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Wishpond testasi taannoin live-videoiden tehoa. Yritys järjesti videoesitelmän, jossa tarjottiin sivun seuraajille hyödyllistä tietoa koskien sisältömarkkinointia ja sähköpostilistoja.

Normaalisti Wishpondin Facebook-julkaisut saavat orgaanista näkyvyyttä muutaman sadan silmäparin verran. Live-videollaan yritys tavoitti 1500 Facebook-käyttäjää – siis moninkertaisesti enemmän kuin tavallisilla julkaisuilla.

Mitä tapauksista voi oppia?

Edellisistä kolmesta menestystarinasta voi omaksua ainakin seuraavat kolme vinkkiä. Tässä ovat avaimet ilmaiseen Facebook-näkyvyyteen:

  1. Tarjoa sellaista ilmaista sisältöä tai palvelua, josta on hyötyä ihmisille. Kaiken markkinoinnin on syytä olla kuluttajan kannalta relevanttia, mutta etenkin orgaanisen näkyvyyden kannalta hyödyllisyys on kaiken A ja O.
  2. Facebook-markkinointi kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle tai palkata omiin riveihin osaava some-vastaava.
  3. Facebookin live-videot ovat melko uusi ominaisuus ja vieras useimmille markkinoijille. Markkinoijien olisi kuitenkin syytä tietää, että Facebook nostaa live-videoita uutisvirrassa esiin suorastaan aggressiivisen innokkaasti. Live-lähetysten julkaiseminen onkin erinomainen tapa saada ilmaista näkyvyyttä ja reaktioita käyttäjiltä.