Mitä jokaisen verkkokauppiaan pitää tietää Google Analyticsista?

Google Analytics

Google Analytics kuuluu jokaisen verkkokauppiaan työkalupakkiin. Ilman analytiikan hallitsemista on verkkokaupan markkinointi arpapeliä.

Tämän artikkelin luettuasi osaat käyttää Google Analyticsia verkkokauppasi kehittämiseen.

Paras tapa tutustua Analyticsiin on selailla sen valmiita raportteja. Pian löydät Analyticsista uusia ideoita verkkokauppasi kehittämiseen.

 

Analytiikan asennus

screen-shot-2016-12-29-at-14-41-21Google Analyticsin asennustapa riipuu käytetystä verkkokauppa-alustasta.

Useimmiten asennus on yksinkertaista: perustat itsellesi Google Analytics -tilin, syötät tilin UA-koodin verkkokauppaohjelmistoon ja analytiikkaan alkaa kertyä dataa. Tämä onnistuu kaikissa nykyaikaisissa verkkokauppa-alustoissa joko suoraan tai helposti asennettavan lisäosan avulla.

Verkkokauppaominaisuuksien käyttöönotto edellyttää ominaisuuden käyttöönottamista myös analytiikan puolella. Asetuksen löydät näkymän (View) asetuksista.

 

Google Analyticsin käyttöliittymä

Google Analyticsin käyttöliittymä on yksinkertainen. Kaikki tärkeimmät raportit löydät helposti sivun vasemman laidan navigaation kautta.

Navigaation alakohdista löydät paljon kiinnostavia raportteja:

  • Hallintapaneelit – rakenna itse omia dashboardeja.
  • Oikopolut suosikkiraportteihisi.
  • Automaattiset seurantatapahtumat – havaintoja analytiikan muutoksista.
  • Reaaliaikainen – mitä sivustolla juuri nyt tapahtuu?
  • Yleisö – ketkä käyttävät sivustoasi?
  • Hankinta – mistä käyttäjät ovat tulleet
  • Käyttäytyminen – mitä he tekevät sivustollasi?
  • Konversiot – mitä he ostavat?

Näistä verkkokauppiaalle tärkeimmät raportit löytyvät Hankinta- ja Konversiot-valikkokohtien alta.

 

Yksittäisen raporttinäkymän käyttöliittymä

Google Analytics -raporttinäkymä

Yksittäisen raporttinäkymän käyttöliittymän tärkein toiminto on raportin ajanjakson valinta. Ennen kuin tarkastelet mitä tahansa raporttia, muista valita haluamasi ajanjakso!

Kuvaajasta voit valita myös esitystarkkuuden: voit tarkastella raporttia tunnin, vuorokauden, viikon tai kuukauden tarkkuudella.

Kuvaajan yläpuolella voit lisätä raporttiin haluamiasi segmenttejä, joiden avulla tarkastelet tiettyä osaa liikenteestä.

 

Verkkokaupan seuranta

Tämän jälkeen voit seurata analytiikasta verkkokaupan myyntejä.

Jokaisesta myyntitapahtumasta kertyy analytiikkaan tärkeimmät tiedot:

  • kaupan ajankohta
  • tapahtuman tunniste
  • ostoskorin sisältö
  • tuotteiden hinnat
  • ostoksen loppusumma.

Seurannan tarkkuus vaihtelee suuresti. Hyvin rakennetun analytiikan pitäisi näyttää myynnit oikein jopa 99 % tarkkuudella.

 

Segmentit

Segmentointi ei ehkä ole oikotie onneen. Silti segmentointi on ainoa tapa saada analytiikasta ideoita markkinoinnin kehittämiseen.

Segmentointi onnistuu Google Analyticsissa monin tavoin.

Voit esimerkiksi tutkia minkä tahansa raportin lukuja eri kävijäryhmien kautta lisäämällä oletuksena käytettävän “kaikki käynnit” -segmentin rinnalle muita segmenttejä.

Tarkastele vaikkapa maksettua hakusanamainontaa ja maksutonta Google-liikennettä rinnakkain. Mitä huomaat? Toimiiko hakusanamainonta paremmin vai huonommin kuin orgaaninen Google-liikenne?

Voit myös rakentaa analytiikkaan omia segmenttejä. Omien segmenttien avulla voit määritellä hyvin tarkkaan, minkälaisia käyntejä haluat seurata. Ohjeet segmenttien rakentamiseksi löydät Analyticsin ohjeista.

 

Mainonnan tuoton seuraaminen

Mainonnan tuoton seuraaminen onnistuu, kun käytät mainoksissa ns. utm-tägejä. Utm-tägit ovat linkin loppuun liitettäviä parametreja, jotka kertovat Google Analyticsille mistä mainoksesta on kyse.

Tägien lisäämiseen kannattaa käyttää Googlen Campaign URL Builder -työkalua. (Google-mainonnassa sitä ei kuitenkaan tarvitse käyttää, vaan tieto voi liikkua automaattisesti.)

Tämän jälkeen voit tutkia eri kanavista peräisin olevaa yleisöä, sen käyttäytymistä ja ostoksia monin tavoin. Huomaatko eri kanavien tuotossa eroa? Siirrä vähemmän tuottaviin mainoskampanjoihin kuluttamasi eurot parhaiten tuottaviin kampanjoihin!

 

Parannettu verkkokaupan seuranta

Parannettu verkkokaupan seuranta
Parannettu verkkokaupan seuranta sisältää joukon uusia Analyticsin ominaisuuksia. Jos verkkokauppaohjelmistosi tai siihen saatava Analytics-lisäosa tukee parannettua seurantaa, kannattaa ominaisuudet ehdottomasti ottaa käyttöön.

Parannettu seuranta sisältää esimerkiksi tuen:

  • alennuskoodien seurannalle
  • tuotteiden näyttökertojen seurannalle
  • verkkokaupan tuotenostojen seurannalle.

Parannetun seurannan avulla voit esimerkiksi tutkia sitä, minkä kategorian kautta tuotteet on lisätty ostoskoriin.

Ostoskäyttäytymisen analyysin avulla taas voit selvittää esimerkiksi, kuinka monen istunnon kuluessa tuotteita lisättiin ostoskoriin.

Mainontaan saat uutta tehoa, kun rakennat retargeting-segmenttejä sivustolla vierailevan käyttäjän ostoskäyttäytymisen mukaan. Vie näitä segmenttejä Google AdWords -mainosjärjestelmään, ja käytä niitä siellä bannerimainonnan kohdentamiseen.

 

Opi lisää

Jokaisen verkkokauppiaan kannattaa opetella käyttämään Google Analyticsia mahdollisimman tehokkaasti. Verkossa on tarjolla runsaasti maksuttomia kursseja ja työkaluja, joiden avulla opit nopeasti Analyticsin niksit.

Tärkeintä on halu oppia ja kokeilla erilaisia raportteja, segmenttejä ja hallintapaneleita. Kokeilemalla saat Analyticsista irti enemmän!