Verkkokaupan megatrendit 2017

Verkkokaupan kehityksessä ei ole aina helppoa erottaa turhaa hypetystä oikeista trendeistä.

Haastattelimme kahta kokenutta verkkokaupan asiantuntijaa ja kysyimme heiltä, mitkä ovat nousevat verkkokaupan megatrendit vuonna 2017.

1. Mobiilimaksaminen tehostaa verkkomyyntiä

Vuosia verkkomarkkinnoinnin parissa työskennellyt Kauri Tervashonka pitää mobiilimaksamista vuoden 2017 suurena trendinä:

”Suomalaisen verkkokauppakentän ehkä isoin muutos tulee olemaan maksujen helpottuminen. Pankit tuovat isolla rytinällä mobiilimaksuja myös verkkokaupan puolelle.”

Perinteisesti mobiililaitteita on käytetty tuotteiden selailemiseen ja vertailemiseen, kun taas varsinaiset verkko-ostokset on ennemmin hoidettu tietokoneen avulla. Uudet maksuvälineet voivat kuitenkin nostaa mobiilipuolen myyntiä.

2. Logistiikkapalvelut tekevät ostamisesta helppoa

Ostetut tuotteet voidaan toimittaa asiakkaille muutenkin kuin postin välityksellä. Nykyään Suomessa toimii jo muutamia yrityksiä, jotka tarjoavat asiakkailleen uudenlaisia logistiikkapalveluita. Tunnetuin esimerkki lienee ruokalähetti Wolt.

Ambientian Jaakko Kankaanpää pitää logistiikan uudistumista yhtenä lähitulevaisuuden suurista trendeistä:

”Uusia logistiikkapalvelumalleja nousee markkinoille nopeasti. Tulemme varmasti vihdoin näkemään myös toimivia click-and-collect-toteutuksia, joita onkin jo odotettu.”

Click-and-collect eli klikkaa ja nouda tarkoittaa palvelua, jonka avulla asiakas voi tilata haluamansa tuotteet netistä ja noukkia ne myymälästä ilman lisämaksua. Tämä vähentää ostoksilla kuluvaa aikaa. Osa palveluista voi myös toimittaa tilatut tuotteet myymälän ulkopuolelle paikkaan, joka on asiakkaalle kätevä.

Suomessa klikkaa ja nouda -palveluita tarjoavat nykyään muun muassa ruokakaupat.

3. Mobiili, tietokoneet ja kivijalka puhaltavat yhteen hiileen

Vielä muutama vuosi sitten verkkomyynnin ajateltiin uhkaavan kivijalkamyymälöiden olemassaoloa. Nykyään tiedetään, että kivijalka, mobiili ja tietokoneet puhaltavat yhteen hiileen. Monikanavaisuus on avainasemassa niin myynnissä kuin markkinoinnissakin.

Useiden kanavien yhtäaikainen hyödyntäminen käy vuosi vuodelta helpommaksi markkinointiteknologian kehittyessä. Asiakkaiden käyttäytymistä seurataan niin myymälöissä kuin verkossakin ja eri myyntiväylät tukevat toisiaan.

”Sekä verkkokaupalla että kivijalalla on paikkansa ja parhaiten ne toimivat yhdessä”, Tervashonka tiivistää.

4. Parempaa asiakaspalvelua chatbottien avulla

Asiakaskokemuksen korostaminen on ollut iso trendi jo vuosien ajan eikä loppua näy. Erilaiset automatisoidut asiakaspalvelun muodot ovat osa tätä ilmiötä.

Maailmalla jo sangen suositut chatbotit eivät ole laajassa mittakaavassa rantautuneet suomalaisiin verkkokauppoihin, mutta ovat pikkuhiljaa yleistymässä meilläkin.

Tervashonka vinkkaa, että esimerkiksi Facebook tarjoaa yhä parempia apuvälineitä automatisoidun älykkään asiakaspalvelun järjestämiseksi.

5. EU helpottaa ja vaikeuttaa elämää

Molemmat asiantuntijat nostavat esiin Euroopan unionin tärkeän roolin. EU-tason asetukset ohjaavat alan tulevaisuutta.

Tervashonka katselee asiaa optimistin linssien läpi:

”Suomalaisen kauppiaan elämään voivat lähivuosina vaikuttaa EU:n kaavailemat helpotukset  verkkokauppojen toimintaan sisämarkkinoilla.”

Tätä kehityskulkua kannattaa pitää silmällä, sillä se voi avata verkkokauppiaille yllättäviä mahdollisuuksia kansainvälistymiseen.

Toisaalta pian astuu voimaan verkkokauppaa vaikeuttava uusi asetus.

”Erityisenä trendinä on tuotava esiin yksityisyys ja tietosuoja. Vuonna 2018 voimaan astuva GDPR-asetus tulee vaatimaan verkkokauppiailta merkittäviä panostuksia”, Ambientian Kankaanpää summaa.

GDPR on EU:n laajuinen tietosuoja-asetus, joka rajoittaa asiakasrekisterien keräämistä ja vaikuttaa melko suoraan verkkokauppojen markkinointiin.

Pidä silmällä myös näitä tulevien vuosien trendejä:

  • Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus.
  • Digitalisaation eteneminen uusille toimialoille.
  • Tekoälysovellukset.